torstai 4. joulukuuta 2014

Monilukutaitoiseksi eri oppiaineissa, Merja Kauppinen

Merja Kauppinen väitteli Jyväskylän yliopistosta 2010 väitöskirjalla  “Lukemisen linjaukset – lukutaito ja sen opetus perusopetuksen äidinkielen ja kirjallisuuden opetussuunnitelmissa”. Tänään hän on Turun Lukuinto-koulutuksessa puhumassa monilukutaidosta ja sen ilmenemisestä eri oppiaineissa.

Mitä se 'moni' etuliite monilukutaiton käsitteen alussa tarkoittaa? Erityisesti kouluissa se tarkoittaa kykyä hankkia, muokata ja tuottaa tietoa erilaisissa oppimisympäristöissä ja -tilanteissa. Tämä kulminoituu termissä ajattelun taidot. Uudessa opsissa se kulminoituu laaja-alaisen oppimisen taitoihin.

Harrastusmaailmassa lapset ovat jo ihan huikean monilukutaitoisia, kun esim katsotaan lasten harrastusten muodostumista verkossa. Kuvassa kuvitteellisen tytön keppari-harrastusmaailman monimuotoisuus.

Kauppinen käy esitelmässä läpi lukemisen trendejä kautta menneiden opetussuunnitelmien ja siellä on ollut selkästi näkyvissä se, että monilukutaitoa kohti on oltu menossa.

Entä voiko koulu sivuttaa sen lapsen ja oppilaan maailman, eli blogit, huuto, twitteriä josta löytyy tapahtumien järjestämiestä, viestintää, tuottamista videoiden editoimista, strategista ajattelua ja neuvottelutaitoja peleissä, selostavaa ja vaikutusviestintää. Vapaa-ajalla opittujen juttujen kirjo on aivan hurja ja siihen kaikkeen lapsella on vapaa-ajalla motivaatiota ja onnistumisen kokemuksia. Tämä on hurja haaste koulutukselle. Mitä ovat digiajan luku- ja kirjoitustaidot?

Miten eri oppiaineita yhdistellään matiikka ja äidinkieli - kertomuksesta ongelmanratkaisuun kemia ja köksä. Ollaan lähdetty selkeästi isihen, että aineet eivät elä yksinään vaan kaikki liitty kaikkeen. Oma huomioini tähän välin, että miten tähän on nyt vasta herätty? Tämähän on aivan selvä kun stä ajattelee.

Erittäin mielenkiintoista keskustelua! Tätä jatketaan vielä eri foorumeilla ennen kuin uudet opsit ovat käytössä syksyllä 2016.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti