Lukeminen ja lukemisen laskeva taso on puhuttanut suomalaisia nyt
muutaman viikon ajan. Lokakuun ensimmäisen päivän juttu "Pisa-menestyksen takana vaanii nurja
puoli: tuhannet suomalaisnuoret lukevat niin surkeasti, etteivät selviä arjen
tilanteista – miten se on mahdollista?" Helsingin Sanomissa räjäytti
tämän keskustelun liekkeihin. Useita mielipidekirjoituksia seurasi tätä artikkelia
lähes kaikilta ammattialueilta.
On hälyttävää, että lukemisen
ja oppimisen mallimaassa ollaan jostain syystä tilanteessa, että tuhannet
oppilaat valmistuvat peruskoulusta ilman tarvittavia eväitä elämään ja
jatko-opintoihin. Itselläni kesti muutaman päivän vain sulatellessa uutista ja
jäädessä sanattomaksi.
Tämän uutisen vanavedessä
Äidinkielen opettajien liitto kävi antamassa lausunnon eduskunnan tiede- ja
sivistysjaostolle. Lausunnossa ehdotetaan lukeva koulu -hanketta Liikkuva
koulu-hankkeen tapaan. Lausunnossa on myös hyvin merkittävä osa kirjastoille,
sekä koulukirjaston muodossa mutta myös yleisen kirjaston ja koulun yhteistyön
muodossa.
Vuoden 2014 perusopetuksen
opetussuunnitelmassa on tilaa kirjastolle useissa paikoissa. Tammikuussa 2017
voimaan astunut kirjastolaki 29.12.2016/1492 kertoo
meille, että yksi lain tavoitteista on edistää lukemiskulttuuria ja
monipuolista lukutaitoa. Laki myös sanoo, että tehtävien hoitamiseksi kirjasto
toimii yhteydessä ja kehittää toimintaansa yhdessä erilaisten toimijoiden
kanssa ja tässä yhteydessä mainitaan koulut.
Kaiken toiminnan ja päätösten
tuloksena on nyt syntynyt opetusministeriön Lukutaitofoorumi,
joka perustettiin lokakuun viimeisinä päivinä. Foorumi toimii vuoden 2018
elokuun loppuun asti.
Lukemisen tilan laskusta ei voi
syyttää yhtä yksittäistä syytä. Syitä on haettu esimerkiksi siitä, että 25% vanhemmista
lukee lapsilleen. Digitaalisuus ja älypuhelimet ovat hyvä syntipukki melkein
mihin vaan asiantilan huononemiseen. Pelillisyys ja pelaaminen, kaikki muu
kiinnostaa enemmän, lukeminen on tylsää. Syyt ovat todennäköisesti syvemmällä
yhteiskunnassa (sosiaaliset muutokset, perheet, sosioekonomiset muutokset, eriytyminen
yhteiskunnassa, tulotasojen muutokset), taloudessa (mikä vaikutus on ollut jo
laman jälkeisillä leikkauksilla kouluissa ja kirjastoissa, kirjastojen määrän
laskussa joka aina johtaa lainaus- ja lukutilastojen laskuun), median muutokset
(digitaalisuus, muu ajanviete, sosiaalinen media, suoratoistopalveluiden
tuleminen, kommunikaation kuvallistuminen, sisällöntuottamisen muutos) ja mitä
vielä?
Lukutaidon laskua ei voi
niputtaa pelkästään siihen, ettei kirja houkuttele tarpeeksi. Mitä on
tapahtunut lukemisen kulttuurille, lukevalle ja koulutetulle kansalle?
Kirjastotilastoissa olemme yhä kärkeä, mutta lukutaidoissa on tapahtunut
muutos. Kirjastojen lukumäärä on puolittunut 35 vuodessa (Tilastokeskus,
2015). Lokakuussa Kirjastoseuran toiminnanjohtaja Rauha Maarno kysyy
oikeutetusti, mikä on kirjastojen lukumäärän vähenemisen yhteys lukutaidon
laskuun (Kirjastoseura,
2017)?
Yhdestä asiasta voin olla varma
ja se on kirjastojen toiminta. Kirjavinkaus on ollut yksi niistä toimivista menetelmistä
innostaa lapsia lukemaan sekä myös pitämään yllä lukuintoa silloin, kun se
alkaa viidennen luokan jälkeen laskea. Kirjastot ovat kuitenkin kamppailleet
resurssien kanssa jo yli 20 vuotta ja jokainen lapsi ei valitettavasti pääse
kouluaikanaan vinkattavaksi. Olisiko nyt aika kääntää uudelleen muun muassa tässä
lukemisasiassa katseet kirjastoon ja hoitaa resurssit kuntoon, jotta kirjasto
voi ylpeydellä alkaa toteuttaa sille annettua lakisääteistä tehtävää kattavasti,
yhteistyössä koulujen kanssa?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti